På både Faeta och Zephyr kliver man i planen framifrån.
Det gör att man kliva i och stå upprätt innan man
sätter sig och slipper krypa.

Faeta NGs vingar och kropp är i kolfiber för att göra planet både lätt och starkt


Faeta NG har en Rotax 912 motor. 
Du kan få den antingen med den nya insprutningsmotorn 912 iS Sport
eller med förgasarmotorn 912 ULS, båda på 100 hk.



Den finns med 2- eller 3-bladig fast propeller eller med 3-bladig ”constant speed” propeller.
Du kan välja med eller utan räddningsskärm, 472kg eller 600kg skärm.



Man kan välja de instrument man vill ha, alltifrån traditionella visarinstrument till moderna glasskärmar
 som Dynon, Kanardia eller Garmin.



Massor med olika tillval finns som stallvarnare, ställbara pedaler, trim för höjde- och/eller skevroder,
2-axel autopilot, elektriska klaffar, olika säkerhetsbälten, kabinvärme, olika ”stick grip”, strobe,
landningsljus, torpedvägg i rostfritt stål, olje- och vattentermostat.



Varje plan anpassas individuellt till köparens önskemål.
Läs mer om NG i Australiska SportPilot.


Planen kan fås med olika dekor. Som här med lackad dekor eller som ovan till höger med foliedekor
eller helt utan dekor för puristen.


Stolar och inredning kan fås i många olika färgkombinationer. Faeta NGs stolar är lätta kolfiberskal med stoppning på.
Stolarna kan justeras framåt/bakåt för att passa olika långa ben.

På mittkonsolens högersida sitter reglaget för att fälla ut/in de elektriska klaffarna.
Klaffarna kan även fås med mekanisk manövrering.



ATEC 321 Faeta NG kan fås med den moderna Rotax 912 iS motorn som har låg bränsleförbrukning,
jämn gång och ingen förgasaris.
Det går även att få den med Rotax förgasarmotorer på 100 hk.

--- TILLBAKA TILL FÖRSTASIDAN ---