På både Faeta och Zephyr kliver man i
planen framifrån.
Det gör att man kliva i och stå upprätt innan man
sätter sig och slipper krypa.
|
Faeta NGs
vingar och kropp är i kolfiber för att göra planet
både lätt och
starkt
|
Faeta NG har en Rotax 912 motor.
Du kan få den antingen med den nya insprutningsmotorn 912 iS Sport
eller med förgasarmotorn 912 ULS, båda på 100 hk.
Den finns med 2- eller 3-bladig fast propeller
eller med 3-bladig ”constant speed” propeller.
Du kan välja med eller utan räddningsskärm, 472kg eller 600kg
skärm.
Man kan välja de instrument man vill ha,
alltifrån traditionella visarinstrument till moderna
glasskärmar
som Dynon, Kanardia eller Garmin.
Massor med olika tillval finns som
stallvarnare, ställbara pedaler, trim för höjde- och/eller
skevroder,
2-axel autopilot, elektriska klaffar, olika säkerhetsbälten,
kabinvärme, olika ”stick grip”, strobe,
landningsljus, torpedvägg i rostfritt stål, olje- och
vattentermostat.
Varje plan anpassas individuellt till köparens
önskemål.
Läs mer om NG i Australiska SportPilot.
Planen
kan fås med olika dekor. Som här med lackad dekor eller som
ovan till höger med foliedekor
eller
helt utan dekor för puristen.
ATEC
321 Faeta NG kan fås med den moderna Rotax 912 iS motorn som
har låg bränsleförbrukning,
jämn
gång och ingen förgasaris.
Det
går även att få den med Rotax förgasarmotorer på 100 hk.